Sunday, May 3, 2009

MEMBARAB @ ULU TUTONG PART 1


Ditugaskan d Ulu Nyamukning bersama 4 lagi rakan yg lain tidaklah dsia2kn begitu sahaja. Membawa alat2 pancing adalah menjadi satu kemestian bagi Ahmad. Saat ani sudah lama ia nantikan sehinggalah durang diaturkan untuk menyelesaikan sesuatu tugas disana bermula 27.4.2009 hinggalah 30.4.2009.
Hari Pertama durang sampai disana jam 2 ptg, hati sudah gelisah kan casting nda dapat ditahan lagi. Jam 3ptg Ahmad dan rakan2nya yang mempunyai sama hobi turun mencuba nasib sehingga jam 6ptg namun tidak ada hasilnya buat percubaan pertama. Pada hari ke2 seawal pagi durang semua sudah awal bangun bagi menjalankan tugas yang diamanatkan sehinggalah selesai kerja2 jam 3ptg memang meletihkan sehinggakan berjalan 7km dalam hutan. Setelah balik kekemah, masing2 melayan penat ada yang mengisi perut terlebih dahulu dan ada yang terus tidor kerana terlalu kepenatan sehingga cAhmad terjaga dari tidor jam menunjukkan 5ptg dengan berbekalkan tenaga baru selepas dari tidor dengan semangatnya ia terus mencapai joran untuk mencuba lagi dilokasi yang lain yang tidak jauh dari khemah durang. Lure yang digunakan Popper jenis strike pro kali ini ,1st cast terlihat ada seekor ikan yang ingin menyambar lurenya namun miss, tiba 2nd cast baru hendak mengulung, lurenya sudah dihentam rakus oleh barab yang nampak kelaparan tanpa memberi peluang drag diperketatkan sehingga barab 1.5kg berjaya dinaikkan. Percubaan seterusnya juga membuahkan hasil dengan seekor barab berat 600grms cukuplah untuk makan malam kali ini....bersambung lagi hari ke3 tunggu untuk part 2 lagi...
Beginilah keadaan alam flora dan fauna dikawasan tempat durang berkemah walaupun nampak kecil sungainya namun berpenghuni bermacam2 jenis ikan, sedap mata memandangnya.

No comments:

Post a Comment